Vera Zegerman

Vera Zegerman (1957, Den Haag) volgde van 1995 tot 1997 een opleiding keramiektechnieken in Leiden en werkte van 2003 tot 2007 aan de Vrije Academie Werkplaats voor Beeldende Kunsten te Den Haag. Zij exposeerde o.a. in Galerie de Sigarenfabriek Delft, Galerie Kleine Koning Voorburg, Galerie Buuf Amsterdam, Galeria Art-works Barcelona Spanje, Stadhuis Damme België, Museo de Ceramica de La Rambla Cordoba Spanje, Galerie Barendrecht, Studio Noordeinde Den Haag en Galerie Vonkel Den Haag. Zij is lid van de NVK (Nederlandse Vakgroep Keramisten), BBK (Beroepsvereniging Beeldende Kunstenaars) en KVBKB (Koninklijke Vereniging Beeldende Kunstenaars van België. De keramiek objecten van Vera Zegerman zijn handgevormd en uniek. Haar werk is veelal geïnspireerd op organische, natuurlijke vormen, zoals fossielen en delen van het menselijk lichaam. De kleurrijke details vormen onderdeel van haar beeldtaal en geven haar werk een herkenbare uitstraling. Zij werkt met klei omdat zij daarmee vrijwel elke vorm kan maken. Klei is immers bijzonder kneedbaar en zacht en het is een geweldig proces om te zien dat het uiteindelijke, onder mensenhanden gegroeide, eindresultaat door verhitting in het vuur versteent tot een definitieve vorm. De objecten die zo ontstaan, kunnen gezien worden als nieuwe levensvormen. Omdat de meeste beelden zijn ontstaan vanuit fossielen als inspiratiebron, is daarmee de cirkel rond. Verboden af te blijven. De keramiek objecten van Vera Zegerman vragen erom aangeraakt te worden. Dat geldt vooral voor de serie met het thema Verboden af te blijven. Deze beelden moet je dus zelfs aanraken. Je moet ze zodoende zowel visueel als tactiel beleven om erover mee te kunnen praten. In deze serie bevindt zich namelijk een lamp: door een enkele kier schijnt gekleurd licht (bijvoorbeeld rood of paars) waardoor de binnenwereld van het beeld wordt prijsgegeven. De lamp verwarmt tevens het beeld en daarom voelt het aangenaam aan..